slide show


9:e avramlingen och 2:a gången på Pia-Lotta

Publicerat 2012-10-03 21:35:20 | i kategori Alva | Lämna gärna en kommentar!


Hahah, vad ska man börja? Nä, men vi red markarbete i lilla ridhuset och för typ 1,5 vecka sen så bytte dem underlag där. Så underlaget har väl kanske inte lagt sig till 100% än. Men vi red markarbete och skulle svänga upp i galopp mot galoppbommarna och något som jag aldrig varit med om tidigare eller faktiskt sätt hända med någon ryttare på "in real life" att hästen välter.
 
Såhär såg övningen ut (galoppbommarna, det fanns fler bommar uppe men dem visar jag inte nu.)
 
Vi skulle rida 3 galoppsprång mellan varje bom och jag kom där i galopp, svängde en helt vanlig sväng och underlaget släppte. Det gick väldigt väldigt fort och Pia Lotta välte. Det var ju liksom ingen riktig vältning som hästar på typ OS fälltävlan -terräng liksom, att det ramlar och det ser dödshemskt ut. 
Grejen är att Pia Lotta är ju kanske 115cm i mankhöjd och jag är liksom typ 165 cm lång, så ni kan ju fatta? Jag är för stor för henne. Jag har inte bett om att rida Pia Lotta, jag har fått Pia Lotta av min ridlärare, så det är hennes uppgift att bedömma om hon tycker att jag får rida ponnyn eller inte.
 
Men där det röda strecket på bilden är så hände det, jag är ju alldeles för lång somsagt så det gjorde nog lite också. Jag är för lång, underlaget kanske inte har lagt sig helt än så Pia Lotta välte. Allt gick bra med mig, jag kom upp snabbt, men kände tyngden komma och mitt ben kom under henne. Men jag kom loss fort och har inga som helst skador eller så! Vi pratade lite med henne och sen satt jag upp och fortsatte lite försiktigt. 
 
Känns som att B-ponny tiden är helt över, är för lång liksom, utan tvekan! ;-)
Andra i ridgruppen instämmer på att det inte var någon häftig sväng jag red alls, så jag känner inte att jag bär någon skuld på att hon välte, men för lång är jag, det vet jag. Men jag rider den hästen det står på pappret att jag ska rida, så är det bara.... 
 
 
Det kan hända alla, det kunde ha hänt vem som helst, det kan hända när som helst!
Hoppas bara att ni där ute förstår att det lika gärna hade kunnat hända er! 
 
Pia Lotta är så gullig, en söt liten ponny med personlighet! Jag är inte rädd för det som hände idag,jag satt upp igen och fortsatte, men kanske ville ta det lite lugnare, inte precis racea på liksom! ;-)
 
 
/Alva
Trackback